divendres, 24 de març del 2017

L'HIPERTEXT DE FICCIÓ



Les aplicacions de la informàtica a la creació literària van ser explorades per primera vegada l’any 1960 per Raymond Queneau i François Le Lionnais, fundadors del grup Oulipo, especialment la combinatòria. Posteriorment s’aniran desenvolupant diversos camps: la generació automàtica de textos, els hipertextos i els hipermèdies, i l’escriptura telemàtica. L’hipertext literari va néixer als EUA, sent Afternoon, a story de Michael Joyce la primera obra d’hiperficció comercialitzada l’any 1987 per l’editor Eastgate System, autor del programari Storyspace amb la que va ser escrita. Obra amb cinc edicions, que s’ha convertit en una referència, sent molt estudiada i analitzada per tots aquells professionals interessats en l’hipertext. A més, Storyspace s’ha convertit en el programari més popular per a la creació d’hipertextos de ficció.
Afternoon, a story és una novel·la d’unes 100 pàgines de text, organitzada en 539 pantalles (nodes), relacionades per 951 enllaços, els quals s’activen o no segons l’itinerari escollit pel lector. L’argument gira entorn a un accident de cotxe que Peter ha vist al matí mentre anava a la feina,  el qual intenta esbrinar si la seva exdona i el seu fill s’hi ha vist implicats. A partir d’aquest punt de partida, les diferents lectures possibles permeten al lector explorar diverses versions de la història, sense que cap et doni la resposta a la qüestió plantejada. Més que un guió la novel·la ofereix al lector un univers narratiu, dissenyat per l’autor com un laberint de fragments de textos en el que el lector ha de descobrir els enllaços i donar sentit al conjunt.
Afternoon és un bon exemple dels canvis que la literatura hipertextual comporta respecte dels rols de l’autor i el lector. Tot i que no es pugui arribar a dir que amb l’hipertxext el lector es converteix en autor, ja que es mou dins uns paràmetres limitats, sí que té un paper més creatiu que quan llegeix un llibre imprès. La desaparició de la figura de l’autor ja es va iniciar en la literatura tradicional. Com diu Barthes:
Tot text és un intertext, altres textos hi són presents sota formes més o menys recognoscibles. Tot text és un teixit nou d’anteriors citacions. La multiplicitat de recorreguts de lectura possibles, combinada amb el caràcter intertextual de la lectura/escriptura del text, contribueix a fer esclatar els seus límits, deixant-lo potencialment sempre obert. Cap lectura esgota el text: sempre queden lectures, itineraris virtuals possibles.


Es podria dir, que l’hipertext de ficció descentralitza la figura de l’autor, ja que aquest transfereix poder de decisió al lector. Com diu la crítica postmoderna: democratitza la narrativa.


2 comentaris:

  1. Hola María Jesús,

    La veritat que el funcionament de "Afternoon, a story" em recorda molt al dels llibres de "Tria la teva pròpia aventura" que llegia quan era petita. M'encantaven perquè, efectivament, d'alguna forma em feien pensar que podia decidir cap a on anava la història a cada moment, a pesar que era conscient que les opcions eren limitades i estaven escrites prèviament per una altra persona.

    ResponElimina
  2. Hola,

    a mi també m’encantaven els llibres juvenils del tipus “Elegeix la teva pròpia aventura” en els que es podia elegir quin camí havia de seguir el personatge. Afternoon de Joyce és el paradigma de la literatura hipertextual atès que el relat es diversifica en diversos itineraris. Les possibilitats són tantes com el lector vulgui, ja que es pot seguir una lectura lineal o bé es pot anar embrancant-se pels diferents nexes o enllaços. Koskimaa defineix aquest rol del lector com a conarrador.

    ResponElimina